![]() |
Stegt flæsk & persillesovs |
- Vi bruger en milliard kroner om året på kultur, og det er godt, at vi er et land, der gør det. Men madkultur er da mindst lige så vigtigt som for eksempel ballet og kunst. Og madkulturen i Danmark er blevet glemt i mange år. Med afstemningen har vi fået en rigtig god debat om dansk madkultur, siger Dan Jørgensen.
Når nu den kære Fødevareminister så flittigt tager ordet "madkultur" i brug - blandt andet i ovenstående citat, så er det fordi det ikke mindst er noget som lægger os alle på sinde. Men det er nu også virkelig interessant, at vi i Danmark, i afstemningen om Nationalretten - på trods af et "flerkulturelt" samfund", har valgt en ret med svinekød, trods det, at en stor skare i Danmark, rent faktisk ikke spiser netop denne fødevare. Men hvad er det dog med det "Trynedyr", der er så kulturelt og som har vundet så enormt stort indpas i vores madhjerter???
Her følger lidt highlights, fra meget interessant læsning af Fruen: Else Marie Boyhus
Teori: (1998) Grisen, 9-18
Ø Svinet har altid givet anledning
til debat
Ø Svinet har ikke i sig selv en påtrængende
karakteristisk smag, den indbyder til tilberedninger, hvor der tilsættes mange
smagselementer.
Ø Tamsvinet – stammer fra
Lilleasiens Anatolien
Ø Paradoks: fx. Islam dømmer grisen som
uren vs. hos de nordiske folk, var grisen agtet.
Ø I DK: svineholdet var størst i de
skovrige egne: ”en skovs værdi blev ikke
beregnet efter, hvor meget træ den kunne levere, men efter hvor mange svin den
kunne føde”
Ø ”Man mente, og man mener stadig,
at svinenes oprodning af skovbunden fremmer skovens fornyelse”
Ø 1800 tallet: svineproduktionen
ændret
Ø Oldenfodring af svin
Ø Svin måtte selv anskaffe deres
føde, de levede af affald (forår og sommer: afgrøder, vinter: levede af affald
fra husholdningen)
Ø Grisen var en livsforsikring: var
den i trivsel, så var man sikret mad et helt år.
Ø Også de jordløse kunne holde
gris, da den ikke krævede jord eller større arialer.
Ø 1887: svinepest på en af
lossepladserne i København – indført midlertidigt stop for svinehold på
lossepladser
Ø 1900 tallet: de fleste byer får
forbud mod svinehold inden for bygrænsen,
Ø Under 2 verdenskrig, blev
ølsjatter indsamlet og viderebefordret til svinefoder
Ø Man indførte ring i grisens næse, for
at begrænse rodelysten. Og ved indgang til kirkegårde blev der ligeledes udlagt
smedejernriste, som svinene ikke kunne gå henover,
Ø Grisen både en plage (rodelyst)
og en gode (masser af mad)
Ø ”I andre fortællinger og eventyr, mødes svinene og svinestien som det
absolut mest foragtede, fx HC Andersens Svinedrengen”
Ø Midt i 1800 tallet: man krydsede
svin af gammel landrace med holstenske og engelske racer
Ø Det nye i dansk landbrug var, at de større gårde begyndte at omlægge
fra ensidig kornavl til blandet brug med større besætninger. Fx
mælkedrift/mejerier – hvilket efterlod mange affaldsprodukter – disse kunne
rationelt bedst udnyttes ved et større svinehold. -> her blev de første skridt taget til produktion af grise i et
antal, der oversteg husholdningens behov og hvor grisene blev rationelt
opfordret.
Ø 1860érne: de første danske
svineslagterier, eksporterer flæskesider til fx Tyskland
Ø England: århundredets slutning,
altdominerende på markedet. Ønskede baconJ. Det engelske markedet ønskede ikke levende
svin, men slagtede svin.
Ø 1960érne: rationaliseringen tager fart, automatisering indtil
1990érne, hvor man nåede grænsen for, hvad man kan tilbyde levende væsener.
Ø ”Udviklingen af den danske svineproduktion er en succeshistorie
nationaløkonomisk, set fra køkkenet -> en lidt anden historie.
Ø Bacongrisen har domineret længe,
men den videreudvikles. Tendensen går mod slankere og mere fedtfattige
standardgrise – 1970érne: efterspørger varieret udbud, hvor målet er velsmag
Ingen kommentarer:
Send en kommentar