·
Opgave: Er
der læring i måltidet?
·
Litteratur:
Helle
Brønnum Carlsen: Mad og æstetik, kap. 4Lotte Holm m.fl.: Mad, mennesker og måltider, kap. 22
”Her gælder det jo for læreren om at
tilrettelægge sin undervisning, så eleverne forhåbentlig får lyst til at træde
ind i det etablerede læringsrum og være aktive der” (Carlsen, 2011, s. 94)
I
dag regerer der utallige holdninger og meninger omkring, hvorvidt faget
”Hjemkundskab” i folkeskolen rummer en vigtig læringsdimension på elevernes
ugentlige skema og ydermere om det overhovedet er et nødvendigt virke? Jeg har
tillige stødt på ordet ”faglighedsløst”.. Derfor bliver det utrolig relevant at
stille spørgsmålet, som ligeledes er mine refleksioners knudepunkt: Er der
læring i et måltid?
”Den æstetiske dannelse handler om den del af
menneskets møde med verden, der foregår via en æstetisk tilgang. (…) den
æstetiske dannelse sker gennem det umiddelbare møde med verden i tid og rum og
via sanserne. Vi møder verden i form af en særlig erfaring, der giver os en
oplevelse. Jo bedre vi bliver til at reflektere over og nuancere disse
oplevelser, jo mere åbner verden sig over for os og vi for den. I denne proces
tvinges vi samtidig til at foretage valg” (Carlsen, 2011, s. 88)
Jeg
har valgt at fortolke spørgsmålet om, hvorvidt der er læring i et måltid, ud
fra den antagelse, at undersøgelsesgrundlaget skal omhandle læring på alle
niveauer. Det vil sige at ”læring” ikke entydigt betyder slavisk teori – altså
hvem kan opridse flest stoffer i det grundperiodiske system! Det ønskes at
belyse alle læringsaspekter af faget, dertilhørende eksempelvis hvorvidt
eleverne i dette fag lærer at overskride egne grænser og derigennem tilegner
sig en sund positiv tilgang til andre valg her i livet – en oplagt klassiker
hertil er selvfølgelig sundhedsaspektet, der omhandler hvordan vi lærer vores
elever at træffe sunde valg for dem selv: For
at imødegå de eksisterende sundhedsproblemer skal vi ikke oplyse om sundhed,
men åbne de unges øjne for verdens skønhed og give dem mulighed for at opnå
æstetisk dannelse, så de kan lære at navigere i en verden fuld af mangfoldighed
og ad den vej blive motiveret til et sundere liv” (Carlsen, 2011, s. 87) . Netop dette er et
overordentligt og intet mindre end gevaldigt godt bud på den læring som kan
finde sted i dette fag.
Læringen
i et måltid omhandler blandt andet den æstetisk dannelse, hvor menneskets møde
med verden, netop foregår via den æstetiske tilgang: den æstetiske dannelse sker gennem det umiddelbare møde med verdens i
tid og rum og via sanserne (…) I denne proces tvinges vi samtidig til at
foretage valg, der kan være både etiske, videnskabelige og lystorienterede”
(Carlsen, 2011, s. 88) .
Ligeså
indeholder det æstetiske valg en samfundskritisk dimension, der som benævnt
tidligere skal lære os at navigere i en nutidig verden – betegnelig som en
uhyre bred vifte af daglige valg ift. vores madvaner. Læringen er her
koncentreret omkring de anmodninger der konstant udspilles af eksperterne.
Særligt de 10 kostråd er med ønske om, at vi danskere kan begå os via
opstillede sundhedsfremmende vejstier – hvor bebudede råd konstant varieres.
Hertil vurderes det som centralt for Hjemkundskabsfaget at pakke elevernes
rygsæk hensigtsmæssigt, i den forstand, at de formår at fylde den med tilpas
ønskelig viden/læring omkring de valg der bliver et unde for dem at have med i
den nuværende hæsblæsende storm af sundhedsopråb. Her gælder det: for læreren om at tilrettelægge sin
undervisning, så eleverne forhåbentlig får lyst til at træde ind i det
etablerede læringsrum og være aktive der” (Carlsen, 2011, s. 94) . Ydermere tildeles
underviseren samt dennes forløb en afgørende betydning for, hvorledes eleven
involverer sig og samtidig lærer angrebsmetoder til at kunne forholde sig til
den vedvarende strøm af ny viden der hver dag præger vores fagområde.
Herigennem skal eleven opnå, at stadfæste sin læring og udvikling videre frem.
Læringen
i hjemkundskab stikker således dybere end som så og behandler blandt andet
selvoverskridende læring ved behandling af måltider: ”I dag synes der i den
danske folkeskole at tendensere en udbredt tilbøjelighed, til at stille sig
egenrådigt kritisk overfor måltidets smagsdiversiteter – dette er ikke mindst
en aktuel problemstilling i faget hjemkundskab. Joh, mon ikke det er sket for
os alle, at have stødt på nogle noget så kærlige rollinger, midt i vores
elskværdige forberedelsesvirvar af en knaldhamrende smækker lækker laks,
hvorefter en pibende lyd på os i øret klinger fra eleven: ”Ad… jeg kan altså
ikke lide fisk. Fisk er bare for ulækkert”.
Denne problemstilling omhandler eksempelvis
selvoverskridende læring hos den enkelte elev, hvori en potentiel løsningstilgang
bliver æstetikken. ”(…) Hvis nu
elevernes perception er tynget af en forforståelse af, at fisk er ulækker, er
det muligvis den perceptuelle dimension, der skal udfordres først. Det kan fx
ske ved at man river eleverne ud af deres sædvanlige rammer (…) selve arbejdet
med at slå fisken ihjel, rense den, tage dens indvolde ud, flå den og filetere
den er i sig selv så sansemæssigt udfordrende, at den genskabende del af
processen kommer til at fylde så ganske lidt i første omgang. Den ordnede fisk
dampes blot let i ovnen med lidt urter og bliver nu perciperet helt anderledes
– og rigtig ofte mere positivt – end før” (Carlsen, 2011, s. 97) . I denne kontekst
bliver lærerens tilgang/tilrettelæggelse af undervisningsforløbet afgørende for
elevens selvoverskridende læring. I ovenstående eksempel med fiskespisen, blev
en alternativ tilgang, vejen til at ændre elevens
smagspræferencer. Udover dette, blev således en grundlæggende læring skabt for
elevens videre styrket selvfølelse/selvtillid ift. at turde overskride grænser.
Afsluttende
refleksion: På baggrund af Helle Brønnum Carlsens erfaringer ift.
æstetiske madvalg, madoplevelser og dertil referencerammer indenfor
institutioner m.fl. og sidst men ikke mindst store engagement indenfor
gastronomiens verden, igangsættes virkelig mange refleksioner indenfor læring i
hjemkundskabsfaget.
Umiddelbart, da jeg først stødte på
spørgsmålet om hvorvidt faget rummede læring, var jeg ikke det mindste i tvivl.
Straks florede tanker omkring de forskellige energistoffer rundt i mit hoved,
dernæst at faget selvfølgelig praktiserede læring ift. at kunne tilberede et
måltid – ihvert fald et par frikkedunser. Efterfølgende skærer det nu lidt i
mit hjerte at måtte indrømme, at jeg faktisk først såede tvivl omkring
dybereliggende læring i faget. Altså, skulle jeg blive et bedre eller
kløgtigere menneske af at kende til proteinindholdet i et æg – eller af at
kunne tyde varedeklarationen bagpå bearnaisepakken?
- Heldigvis er jeg nu kommet på andre
tanker og er ikke det mindste tvivl. Hjemkundskab er så ufattelig meget mere
end blot at lære at skrælle en kartoffel og bage en sandkage.
Helle Brønnum Carlsen har i sin bog
”Mad og æstetik” givet mig et utvivlsomt lærerigt indblik i de dybereliggende
aspekter i faget Hjemkundskab. Hertil har jeg draget så uhyrlig meget brug af
Lotte Holms refleksioner fra bogen ”Mad, mennesker og måltider”, hvor emnet
”selvoverskridelse” har optaget mig meget.
Dette begreb behandler i mine
øjne overfladeelementer som er nemt genkendelige for de fleste af os, såsom:
Hvordan lærer jeg lille Knud Ingolf at spise frisk ananas? Men dernæst stikker
det simpelthen af – og hen til alt det sjove og LÆRERIGE.
Dette begreb behandler hverdagens
umiddelbare problematikker, men ligeledes dybereliggende aspekter, som hele
menneskets tilgang til livet og hvordan vi kan arbejde med os selv og andre
ift. at opbygge mod og turde tage nogle bevidste/nogle gange ubevidste valg,
der fører os andre steder hen i livet.
Når vi som undervisere formår at
udruste/lære lille Knud at forholde sig til at spise frisk ananas, så formår vi
jo samtidig at signalere en vigtig grundlæggende og uundværdlig læring – en
læring hvert menneske bør kende til og kan blive rigere af at kunne handle på.
Formår vi at overskride grænser – hvad enten de er pakket ind eller afsløret
fra start af (løg i frikadellerne/æstetisk oplevelse ved løg), så opnår eleven
en læring, der handler om at turde at tage nogle valg – også selvom man ikke
ved hvad de bringer. Lærer eleven at overskride sine grænser, så er der god
mulighed for at han anlægger denne kvalitet med rødder, således at han
adopterer selvfølelsen om, at turde overskride egne grænser med sig videre
frem. Netop dette, er i mine øjne en livsvigtig læring, der blot skabes ud fra
en passioneret lærer samt et struktureret undervisningsforløb der tilgodeser
elevens aktive indsats!
kunne du måske stille nogle udfordrende spørgsmål til temaet - sådan nogle der kan få andre til at fare i blækhuset
SvarSlet