·
Opgave: Opstil et forsøg til
undervisning, hvor der er fokus på arbejdet med gendigtning og
selvoverskridelse.
·
Litteratur:
Helle
Brønnum Carlsen: Mad og æstetik, kap. 1, 2 og 3 (Jeg anbefaler også at læse kap. 4)Tone Saugstad: Sundhedspædagogik for praktikere, kap. 2
”Mad betyder noget, og det ”noget” bestemmer,
afhængigt af den kulturelle kontekst, om vi kan lide den eller ej” (Carlsen, 2011)
I
dag synes der i den danske folkeskole at tendensere en udbredt tilbøjelighed,
til at måtte stille sig egenrådigt kritisk overfor måltidets smagsdiversiteter –
dette er ikke mindst en aktuel problemstilling i faget hjemkundskab. Joh, mon
ikke det er sket for os alle, at have stødt på nogle noget så kærlige
rollinger, midt i vores elskværdige forberedelsesvirvar af en knaldhamrende
smækker lækker laks, hvorefter en pibende lyd på os i øret klinger fra eleven:
”Ad… jeg kan altså ikke lide fisk. Fisk er bare for ulækkert”!
Dette
er ifølge Helle Brønnum Carlsen, et problem der er mærkbart, men lige så
håndterbart, såfremt vi søger løsningstilgangen: ”som lærer, læge, sygeplejerske e.l. kan man hverken kende til eller
forandre andre menneskers registrering i sanseorganerne. Men man kan medvirke
til at skabe forandringer i den konkrete, materielt bundne ramme, der lægges omkring
måltidet og maden. Så i stedet for fx at arbejde med at lære andre at kunne
lidt fisk pr. dekret (”Fisk er sundt, så spis det”) kan man lade fisken
”svømme” hen i nye omgivelser” (Carlsen, 2011, s. 25) . Ovenstående
cementerer en væsentlig pointe i smags-overskridelse
hos hjemkundskabselever og efterlader mig således med
refleksionen/problemstillingen:
· Hvilken
løsningstilgang muliggør selvoverskridelse hos den enkelte elev i faget hjemkundskab?
Hvordan implementeres begrebet ”æstetisk kommunikation” i denne?
Metode:
Jeg vil i dette skrift, søge rodfæste i begrebet ”den æstetiske kommunikation”,
for at fremstille et bæredygtigt undervisningsforløb med udgangspunkt i selvoverskridelse
hos den enkelte elev i faget hjemkundskab.
”… Jeg kan fx
nærme mig et æble med henblik på at tilegne mig en viden om det. Jeg analyserer
æblet for at forstå den tilblivelsesproces, dets ernæringsindhold, dets rester
af sprøjtegifte, dets vægt og dens smagsmæssige balance mellem syre og sødme
(…) Jeg kan så på baggrund af min viden om sprøjtegifte (…) forholde mig
moralsk til, om jeg vil kunne forsvare at købe æblet eller ej. Denne tilgang
tillader mig at dømme om godt eller dårligt, men den gør mig ikke klogere på at
min lyst til at spise æblet eller ej.
Lysten
– eller manglen på den samme- har jeg etableret gennem min dømmekraft og ikke
via min moralske holdning. Hvis æblet er stødt, melet eller rynket, nytter det
ikke noget, at det er økologisk eller dansk. Vores umiddelbare lyst styres af
den særlige æstetiske kommunikation, der foregår i mødet med, her, æblet” (Carlsen,
2011, s. 23)
Begrebsafklaring
af ”Æstetisk kommunikation”: ikke-logisk,
nonverbal kommunikation, der er bundet i tid, rum og materialitet.
Kommunikation opstår mellem maden og subjektet og påvirkes af de rum, de
personer og den tid, der danner rammen for kommunikationen (Carlsen, 2011,
s. 42) :
”Alt formskabt intenderer eksempelvis en æstetisk kommunikation”.
Jeg
ønsker i arbejdet med selvoverskridelse af mine elever, at skabe en positiv
symbolværdi i mine elevers forforståelse af fisk. Det er vigtigt at holde sig
in mente, at elevernes forforståelse lader sig præge af al den viden og
erfaring de tidligere har tilegnet sig af fisk. Et udslagsgivende og såre
simpelt eksempel kunne have sit islæt på hjemmefronten, hvor fisk muligvis ikke
har været en spise, fordi det lugter så enormt grimt og bare smager som rådden
kat: ”Man laver ikke mad som man ved
familien ikke kan lide, det bryder med madens rolle som formidler af det
harmoniske og kærlige familieliv” (Ekstrøm, 2012, s. 24) . Fisk er således
knyttet til den enkelte elevs helt personlige erfaring. Netop disse subjektive
og individuelle erfaringer vokser med alderen og derfor er forforståelsen på
det subjektive plan endnu større hos de ældre end hos de yngre mennesker. ”Yngre orienterer sig meget efter grupper og
kan skifte smag, som de skifter social tilknytning. Hos ældre er det mere
trægt. Netop derfor er smagsopdragelse og maddannelse ikke mindst et relevant
pædagogisk område, når man har med børn at gøre, og arbejdet med børn og smag
er en nødvendig del af uddannelsessystemet, hvis vi vil ruste børnene til livet”
(Carlsen, 2011, s. 32)
I arbejdet med elevernes selvoverskridelse i faget
hjemkundskab, vurderes det derfor som essentielt at arbejde med elevernes
tidligere personlige erfaringer, som hidtil kan være præget af den
oplevelsesmæssige dimension ved den æstetiske kommunikation. Mange børn bedyrer
at de ikke kan fordrage fisk. Den æstetiske kommunikation er et virkemiddel til
at skabe rum og virke i nyskabelsen af elevens smagspræferencer. Idet den
æstetiske kommunikation er non-verbal, bliver lugten fx et givent redskab: ”En lugt er et lokkemiddel og er derfor en
meget vigtig del af madens æstetiske kommunikation” (Carlsen,
2011, s. 38) .
Derfor bliver det essentielt i mit forsøg, først og fremmest at medtænke
elevernes smagsudvikling samt proces i forløbet. Herudover kunne jeg som
underviser eksempelvis forsøge at kreere en interessant fiskeret med uhyre
lokkende duftspor, der indbyder eleven til at smage på retten.
Den æstetiske kommunikation påvirkes ydermere af de
rum, personer og den tid der danner rammen for kommunikationen. Dette influerer
eksempelvis på gruppeinddelingen af eleverne, hvor et kardinalpunkt bliver at
formå at skabe trygge, sociale rammer, således at det bliver muligt at rette
sin fulde opmærksomhed mod madens velsmag. Samtidig vil de positive sociale
betingelser blive befordret ved nydelsen og følelsen af fællesskabet omkring
måltidet. Dernæst formulerer Brønnum Carlsen: ”omvendt kan det gyldne lys fra en solnedgang, udsigten over vandet,
duften af marehalm fra klitten og det salte strejf fra havet få selv en
beskeden frikadelle til at smage som en kongeret. Hvis man beder nogen – uanset
om det er børn eller voksne – om at tegne, hvad de forstår ved et skønt måltid,
er lokalets og bordets arkitektur altid fremtrædende” (Carlsen, 2011, s. 58) . Her kunne det
påtænkes at bedyre hver gruppe af elever, at skulle skabe et indbydende bord,
hvor det er oplagt at drage nytte af tværfagligt samarbejde med eksempelvis
faget Design/Håndarbejde.
I det følgende opstilles et forsøg til en
undervisning, hvor der er fokus på arbejdet med elevernes selvoverskridelse:
Fag:
hjemkundskab
Tema: selvoverskridelse
Virkemiddel/redskab: æstetisk kommunikation
Målgruppe: 6-7 klasse
Måltid: tilberedelse af fiskefrikadeller, da det håndværksmæssige
evner eleven godt – en fars er arbejdsvenlig og eleverne kan derfor med fordel
tilberede retten. Dernæst er de et godt bud på en fiskespise, som nemt ville
kunne inkorporeres i hjemmet og ligeledes blive et sundere alternativ til de
almindelige frikadeller, i tilfælde af at eleven selvfølgelig ønskede dette. (Opskrift:
125 g. torskefars, 200 g. laksefars, 1 lille løg, 2 forårsløg, 1 æg, 3. spsk. Mel,
1 dl. Mælk, salt og peber. Farsen hakkes fint og røres
sammen med de øvrige ingredienser. Det bliver en lind fars. Lad evt. farsen
hvile ½ time, inden sættes som frikadeller med en ske, på en pande med en
neutral olie. Steges til de er flot lysebrune). (Jensens madblog, 2013) .
Virkemidler: udover opskriften, skal hver gruppe vælge en krydderurt, som de mener, vil
kunne tilføre fiskefrikadellerne en særlig lækker duft, som skal være deres
signatur. Krydderurten påtænkes at tilføre retten en ny og spændende smag, der
skal udvikle elevens præferencer og ligeledes hjælpe dem til
smagsoverskridelse.
Forforståelse: Tværfagligt samarbejde med faget: Natur/Teknik: Som
et vigtigt led i arbejdet med elevernes selvoverskridelse, søges det at fremme
denne gruppes forforståelse, for at skabe en interesse/forståelse for den udvalgte
råvare. Det påtænkes, at eleverne arbejder målrettet mod et grundkendskab til
laksen/torsken såsom kendskab generelle facts. Herudover kunne man i dette fag
aflægge den lokale fiskeforhandler et visit eller ydermere selv stå for
fangsten i en put & take-sø.
Derudover
vurderes det som oplagt, at samarbejde med Design/Håndværk i forhold til at
skabe rum og rammer for selvoverskridelsen. Dette kunne være i form af papirs
klip af laks/torsk, udformning af servietter, bordpyntning mm. der vil kunne
influere positivt på æstetikken i rummet.
I
evt. foregående hjemkundskabstime, bliver det relevant at behandle/formulere
teori om henholdsvis laks og torsk, således at eleverne opnår en forståelse af
den positive symbolværdi fisk kan tillægges i dag. Ligeledes hvilke sunde
egenskaber disse indeholder. Et oplagt redskab hertil, kunne være at arbejde
med udformning af et spil.
Spil: Hvert medlem i en gruppe forbereder 5 spillekort,
hvor der er opgivet 3 facts om enten laksen/torsken. Kun ét facts er rigtigt. Spillet
sættes i gang efter hvert bord har serveret deres ret og tilsmagt denne
Æstetisk
kommunikation/formskabelse: Fisken
tilberedes som frikadeller, i stedet for oprindelig formskabelse. Dette fremmer
en form som er velkendt og derved kan associeres til noget eleverne i forvejen
har gode erfaringer med. Derudover fremhæves det som en væsentlig pointe, at
tilberedningen sker via fiskefars, således at eleverne undgår en
stillingstagen/afstandstagen til en evt. rå fisk der kræver en del
overskridelse af grænser og som samtidig er med risici for at selektere elever
fra.
·
Spiser vi alle den
samme mad, eller jeg udenfor?
-
Den sociale, trygge
ramme skabes gennem gruppearbejdet, hvor eleverne selv har fået lov at stå for
sammensætningen. Derved sikres at alle elever indgår i en gruppe, hvorved et
velkendt nærmiljø og gode sociale relationer er opfyldt, så ingen
efterlades udenfor.
·
Syn, lugt, følelse,
lyd og smag
-
Alle fire faktorer er
til stede i det praktiske arbejde i køkkenet og ligeså ved tilsmagning af
retten.
·
Hvem spiser jeg
sammen med?
-
Se punkt 1.
·
Har jeg god tid når
jeg spiser?
- Den eneste faktor der
er svært påvirkelig. Det ønskes selvfølgelig at kunne gennemføre
undervisningsforløbet i ordentlige/optimale tidsrammer, således at tiden ikke
bliver en negativ faktor.
·
Er det er rart sted
jeg spiser?
- Rummets rammer skulle
gerne skabe fuld virke for æstetisk kommunikation, som blandt andet er garant
for en dejlig atmosfære, hvorved eleverne kan nyde retten i en rar kontekst.
·
Ved jeg, eller lærer
jeg om mad?
- Dette er sikret
gennem tværfagligt samarbejde og ligeledes behandling af teori i faget selv
samt det hjemmelavede spil med tilhørende spørgsmål af eleverne selv.
·
Hvem har lavet maden?
-
Eleverne står selv
for tilberedningen. Således påvirkes forhåbentlig motivation, interesse og
selvoverskridelse.
·
Kan jeg genkende
maden?
- Eleverne har i denne
øvelse brugt æstetisk formskabelse, med formålet at ændre fiskens oprindelige
udseende til noget velkendt og associeret (frikadeller).
·
Fortæller maden nye
eller gamle historier?
-
Dette måltid bør
netop fortælle en ny historie som eleverne selv har været med til at skabe i
kraft af deres eget forarbejde/forforståelse, tilberedning og ikke mindst
signatur af retten. Retten skulle gerne efterlade eleverne med en følelse af en
ny smagsoplevelse i nærvær/samarbejde med deres gode kammerater.
Afsluttende refleksion/perspektivering: Denne opgave har efterladt mig med en kolossal
inspiration – overvældende og overraskende ift. teoriske belæg for at skabe
selvoverskridelse hos hjemkundskabselever og ligeledes i udformningen af et
tilhørende undervisningsforløb.
Det
er væsentligt at forstå sig på begrebet ”æstetisk kommunikation”, hvilket har
efterladt mig med håndterbare såvel nytænkende redskaber, til udførelse af
måltider i praksis.
Dernæst
fandt jeg et virkelig godt redskab i analysemodellen fra bogen ”Mad og æstetik”
(figur 9), der anskueliggjorde vigtige faktorer, der går for ud for nydelse af
et godt måltid hos den enkelte.
Dagens vigtigste lektie: ”mad skaber samvær”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar