MANUAL TIL PRAKTIK SUCCES FOR STUDERENDE -
Observation af en medstuderende
(praktik 3)
·
Hjemkundskabsundervisning
·
Sct. Joseph Søstrenes
Skole, Nykøbing Falster
·
Mandag den 18. november
2013
·
Kl. 12:35-15:00
·
7. A (13 elever)
·
Bagt butternut squash
med karrysovs & ris
Som
grønskollet novice på undervisningsfeltet, var det en uhyre stor glæde, at få
lov til at overvære min medstuderende Sussi i en af hendes praktiklektioner i
faget Hjemkundskab. Jeg fungerede under disse lektioner, udelukkende som
observatør.
Observation:
Fra
start af husede der i hjemkundskabslokalet en hyggelig atmosfære. Det var
tydeligt at eleverne glædede sig til undervisningen, idet snakken gik højlydt,
eleverne mødte til timen med punktlighed og ligeledes emmede af nysgerrighed og
smil på læben.
Sussi
startede med at inddele eleverne i nye grupper, der ikke bar præg af nogen klar
indikator ift. social platform eller eks. niveauopdeling. Formålet var blot, at
”ryste posen” og frembringe nye samarbejdspartnere eleverne i blandt. Herefter indledtes
med en kort opsummering af sidste undervisningsgang, hvor der antageligt havde
været uro i den sidste del af timen, omhandlende heriblandt famøs opvasketjans!
Her observerede jeg Sussi som værende en stærk kommunikativ underviser, der
udstrålede stor autoritet ræsonneret ud fra velforberedthed, klarhed i sit mæle
og ligeledes det faktum, at hun turde at møde sine elever med forventninger til
dagens lektion. I forlængelse med Sussis ”opsang”, afstemte hun sine
forventninger til dagen, hvor hun med stor tydelighed lagde fokus på samarbejde og
holdånd. En ting jeg her bed særligt mærke i var, at på trods af alderstrinet
hos disse elever, så udpenslede hun sine forventninger. Det vil sige, at hun udtrykkeligt
forklarede, hvad hun forventede af ordet ”samarbejde” - eksempelvis at eleverne
ikke arbejdede individuelt, men i stedet hjalp hinanden. Derved efterladtes
ingen tvivl til dagens arbejde. Herudover blev de tidsmæssige rammer gennemgået,
således at alle elever var indforstået med, at deres ret skulle være serveret
kl. 14:00.
Eleverne
blev efterfølgende bedt om at inddele sig i grupperne, sætte sig ved de
tilhørende borde, hvorefter opskriften blev gennemgået via skiftevis højtlæsning
af eleverne selv. Her sikredes at alle elever fik en forståelse for opskriften,
men ydermere at alle eleverne var indforstået med dennes forskellige måleforhold
samt råvarer. Derudover uddybede Sussi potentielle ”faregrupper” i opskriften,
således at eleverne var forberedt på evt. faldgrupper. Eksempelvis forklarede
Sussi hvorledes majsstivelse skulle anvendes og hvilken fremgangsmåde der var
mest hensigtsmæssig i denne rets sammenhæng. Dernæst indtog eleverne hver deres
tildelte køkken og kunne nu påbegynde arbejdet, der selvfølgelig først indebar
hygiejnepleje - i form af, at eleverne blev bedt om at iføre sig forklæde og
ligeledes vaske deres hænder.
Eleverne
virkede her motiveret og arbejdsivrige, dette tolkes ud fra øjensynlig
arbejdsiver samt tydelig glæde – og i øvrigt en enormt selvstændighed ift.
alderstrinet. Sussi fungerede her som værende støtteperson, der trådte til ved
eventuelle spørgsmål. Derudover figurerede hun som en underviser med stort
overblik og ro. Det var særdeles tydeligt, at hun havde et yderst godt kendskab
til opskriften og ligeledes rummede det håndværksmæssige sublimt. Dette kom til
udtryk på hendes rolige besvarelse af alle spørgsmål og ligeledes ved det
faktum, at hun altid kunne træde til og vejlede. Det er her vigtigt at tilføje,
at hun blot assisterede i de små køkkener og derfor aldrig overtog elevernes
reelle arbejde. Dette muliggjorde selvstændigt elevarbejde på højt niveau.
Ligeledes oplevede jeg Sussi som en dygtig observatør, der hurtigt anede råd
hvis eleverne et enkelt sekund røg i grabberne på narrestreger. Her var Sussi
enormt dygtig til at sætte eleverne i gang med småopgaver, som eks. opvask,
hjælp til deres kammerater eller small-talk om dagens opgave.
Samtale med den daglige underviser:
Under
observationen fik jeg lejlighed til at snakke med elevernes daglige underviser,
der blandt andet fortalte, at faget hjemkundskab på denne skole, varetog brede
og vigtige aspekter. Heriblandt den sociale faktor, der kommer til udtryk i
fagets rammer og ligeledes kreative udfoldelse samt gruppearbejde. Herudover
oplevede hun særdeles ofte, at faget indbød eleverne til specielle sociale
trygge rammer, hvor eleverne åbnede op for sociale problematikker, såsom
skilsmisse hos forældrene eller problemer i klassen. Med afsæt i blandt andet dette aspekt, oplevede
hun sin underviserrolle som mangfoldig og særdeles vigtig. Heriblandt fagets
mulighed for at opbygge et særegent bånd til eleverne, der skabte dimensioner
til hendes profession, særligt udslagsgivende i omsorg og tillid.
Hun
fortalte yderligere, at et fag som hjemkundskab åbner op for succesoplevelser
hos den enkelte elev. I debatten om, hvorvidt hjemkundskab fremadrettet skulle
være at finde på skemaet i den danske folkeskole, var disse succesoplevelser et
uvilkårligt triumfkort. Det var her vigtigt at holde sig for øje – i forhold
til elevens almene dannelse og motivation, at dette fag i form af sin kreative
udfoldelse samt håndværksmæssige aspekt, formåede at tilvejebringe succesoplevelser
hos blandt andet elever med bogligt svagt niveau. Dette frembragte motivation
og glæde ved skolegangen, som ligeledes er brugbar for elevens selvfølelse og
selvtillid i dennes videre skoleforløb. Jeg oplevede – på trods af det korte
tidsrum, hvorledes dette fag rummer kolossale muligheder for inklusion. Særligt
to drenge fortalte mig, hvor stor glæde de personligt havde af timerne. ”Jeg
glæder mig altid helt vildt meget til hjemkundskab. Det er et spændende fag,
hvor man lærer på en anderledes måde og så er det vildt sjovt. Det er også et
fag, hvor vi alle sammen kan bidrage med noget!”.
I
forhold til nutidens kontroversielle problematikker af elever med anden etnisk
baggrund - heriblandt håndtering af mødet med svinekød, oplevede underviseren ingen
problemer. I kraft af hendes pålagte budget, var det muligt at være
hensynstagen til disse elever – fx indkøbes der kylling til disse elever, når
klassen eksempelvis arbejder med svinekød. Dernæst muliggjorde hendes budget
også hensynstagen til evt. allergikere, således at det altid er muligt for
hende som underviser, at inkludere alle elever. Hun havde 30.000 kr. til rådighed
på årsbasis, men befandt sig i ekstremt fleksible rammer, således at en evt.
overskridelse af budgettet var fuldt acceptabelt. Dette oplevedes for hendes
vedkomne, som en af de goder ved ansættelse i det private!
Service:
Eleverne
stod selv for bordopdækningen. Umiddelbart ville jeg være forhåndsindtaget og
tro, at der netop i dette felt ville vise sig en udslagsgivende forskel på drenge
og piger – men disse blev hurtigt gjort til skamme. Både de mand- og kvindelige
elever optrådte lige arbejdsvillige, dog bed jeg særligt mærke i to drenge ved
et bord, der virkelig gjorde noget ud af anretningen. De havde en decideret
fest med at få anrettet deres ris til retten – som mundede ud i en æstetisk
flot gourmetanretning, som til lige smittede af på et pigebord, der straks
fulgte trop. I min optik, en stærk indikator for elever, der trives og har lyst
til at udfordre sig selv og hinanden fagligt og socialt. Alle grupper sad klar
ved deres borde og havde serveret – før kl. 14:00 - et imponerende syn! På
trods af at der var forskellige holdninger til retten, om hvorvidt den smagte,
så blev alle eleverne siddende på deres pladser og holdte bordskik. Dette
oplevede jeg, som et stærkt udtryk for respekt og anerkendelse af Sussis
tilgang til undervisningen. Eleverne afgav deres accept.
Sussi
var efterfølgende skiftevis rundt ved alle borde for at tilsmage retten og
snakke forløbet igennem. Herefter opsummerede hun fælles med klassen, dagens
forskellige oplevelser – det vil sige hvad der havde fungeret godt og ligeledes
hvad der var mindre godt. Sidst tydeliggjorde hun hvilke opgaver eleverne
afslutningsvis havde i vente og hvorledes hun forventede dem opfyldt.
Refleksioner:
Efter
dagens lektioner, er det tydeligt, hvorledes autoritet kan tilvejebringe en god
undervisningsgang i dette fag. Ligeledes hvor altafgørende for en underviser
det er, at man magter det håndværksmæssige og teoretiske, således at man som underviser kan bevare
det altafgørende overblik og samtidig være behjælpelig i alle henseender der
måtte være i elevens interesse. Det er så absolut mit indtryk, at Sussi formåede
at bevare et roligt overblik samt guide/gennemføre sin undervisningsplan til
fulde med succes - hvilket jeg dedikerer til hendes grundige forarbejde, flair for
undervisning og ligeledes passion for faget.
Hvorvidt
man kunne have behandlet et teoretisk aspekt i denne ret, er svært at vurdere – da jeg
indtrådte midt i et forløb og derfor ikke var bevidst om dagsordenen for de
forrige samt tilkomne undervisningsgange.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar